Julai 21, 2011

''aku kerat jari aku''

CERITA CUCU DAN NENEK.


cerita ini terjadi  ketika seorang cucu dan neneknya sedang berbual2 di beranda rumah di suatu petang yang nyaman,hening dan macam2 la keadaan petang tu.susah hendak diungkap dengan kata2.


cucu : nenek,saya kan da pandai masak ikan keli beraroma masak gulai bertumis berlada.hehe

nenek : kecik2 lagi da pandai menipu.tak mungkin kau da tahu masak resipi terulung warisan keluarga kita sejak zaman berzaman tu.

cucu : saya tak tipu la nek.penat taw saya cuba masak resipi tu.berhari-hari saya cari bahan, buat kajian macam mane nak masak.tapi nenek kata saya tipu.sedih saya.

nenek : kau x payah buat cerita sedih la ye.nenek tetap tak percaya.nenek sanggup KERAT JARI NENEK untuk membuktikan yg nenek tak percaya dengan cerita kau tu.nenek dulu pun bertahun-tahun kot nak belajar.

cucu : ye lah nek.suka hati nenek la tak nak percaya cakap saya.yang penting saya tak tipu nenek.jangan sampai saya suruh nenek kerat jari betul2 kalau saya tak tipu nenek.

nenek : nenek tetap tak percaya

cucu : suka hati nenek lah.


lalu,cucu tu pun berlalu pergi meninggalkan neneknya keseorangan di beranda.sedikit perasaan kecewa terpalit di lubuk sanubarinya.ye la.sampai hati nenek die kata die tipu.padahal,die cakap betul kot.punya lah penat dia masak lauk tu.dan lagi satu,si cucu ni memang tak berapa suka kalau orang guna bahasa yang terlalu hyperbola macam yang digunakan nenek dia ni.aku pun sependapat dengan cucu dia ni.aku memang tak berapa suke kalau orang terlalu hyperbola dalam percakapan.aku akui,hyperbola tu salah satu keindahan bahasa,menyedapkan lagi puisi2 supaya menjadi lebih puitis,tapi kalau orang cakap dalam percakapan harian,macam tak kena pulak kan.nanti orang lain label kau cakap tak serupa bikin.so,kalau nak bercakap tu beringat2 sikit la ye.buat nya cucu tu kerat jari nenek die betul2 kan susah.boleh je nak ber-hyperbola dalam percakapan,tapi agak2 sikit la kan.cuba nenek die tu cakap macam ni,'' nenek sanggup buat kenduri kalau betul2 kau dah pandai masak lauk tu,''.kan sedap sikit dengar kan?kalau buat betul2 pun ok ape.buat kenduri tu benda yang baik.dari cakap nak kerat jari sendiri kan??orang yang dengar pun sakit hati kot.macam nak kerat je betul2 jari orang yang cakap tu.hehehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan